Info Kesihatan · Kolesterol · Serangan Jantung

Cara Turunkan Kolesterol dengan Mudah Supaya Tidak Mengalami Komplikasi yang Kronik

Kalau cerita tentang kolesterol ni, pasti semua orang takut kan? Mana tak takut nya, selalunya kalau sebut tentang kolesterol ni, pasti kita akan kaitkan dengan masalah jantung (kardiovaskular), strok dan sebagainya. Jadi kita harus tahu bagaimana cara untuk turunkan kolesterol dengan mudah supaya tidak mengalami komplikasi tersebut.

Sebenarnya untuk sihat, kita juga memerlukan kolesterol dalam kuantiti yang sedikit. Tetapi apabila kita tidak menjaga tabiat pemakanan kita, jumlah kolesterol dalam badan semakin tinggi dan boleh menyebabkan keburukan kepada sistem badan. Sebab tu kita ada dua jenis kolesterol, iaitu kolesterol baik (HDL) dan kolesterol jahat (LDL).

turunkan kolesterol dengan mudah

Kenapa kita perlukan kolesterol

Walaupun kolesterol ini membawa mudarat kepada kesihatan kita, akan tetapi badan kita juga memerlukan sedikit kolesterol. Kita memerlukan sedikit kolesterol dalam badan kerana ia penting untuk:

  1. Membina sel membran. Fungsi sel membran ini adalah untuk melindungi sel kita dan mengawal aktiviti keluar masuk segala benda ke dalam sel kita
  2. Untuk membolehkan vitamin A, D, E, dan K melarut dan berfungsi dengan baik. Tanpa lemak, vitamin-vitamin ini tidak dapat berfungsi kerana vitamin ini hanya larut dalam lemak sahaja, dan tidak larut dalam air
  3. Penting untuk penghasilan hormon
  4. Penting untuk menghasilkan jus hempedu

Jadi, untuk menjalankan fungsi-fungsi diatas, hanya sedikit sahaja kadar kolesterol yang diperlukan oleh badan, iaitu:

  • LDL (kolesterol jahat)  ->tidak melebihi 2.6 mg/dL
  • HDL (kolesterol baik)  -> mesti melebihi daripada 1 mg/dL
  • Jumlah total kolesterol -> mesti kurang daripada 5 mg/dL

Sekiranya anda selalu membuat pemeriksaan darah, boleh terus buat pemeriksaan kadar kolesterol dalam darah sekali. Boleh la cek samada badan kita mempunyai cukup kolesterol atau terlebih kolesterol.

Tapi, sebelum buat pemeriksaan, kena puasa dahulu pada malamnya. Boleh refer klinik atau hospital untuk maklumat lanjut tatacara untuk membuat ujian kolesterol ini.

Kebanyakkan kolesterol yang kita dapat adalah hasil dari pemakanan kita yang memang tinggi dengan lemak, minyak dan bahan lemak tepu yang kebanyakkannya dihasilkan dari sumber haiwan. Hati kita juga akan menghasilkan kolesterol apabila kita makan makanan yang mengandungi lemak trans dan lemak tepu.

Selain tu hati kita juga akan menghasilkan kolesterol apabila sel-sel badan kita telah rosak untuk tujuan penyembuhan. Apabila kita stress juga, hati kita akan menghasilkan kolesterol juga. Sebab tu kalau kita tengok orang yang tinggi kolesterol ni tergolong daripada mereka yang tak jaga makan dan cepat stress.

 

Apa yang bahayanya kolesterol ni?

Yang bahayanya kolesterol ini adalah ia boleh mengakibatkan penyakit jantung dan strok yang mana boleh membawa kepada kematian mengejut. Ini berlaku apabila kadar kolesterol jahat (LDL) tinggi. Ia tidak dapat larut dengan sendirinya dan akan melekat pada dinding arteri.

Apabila ia melekat pada dinding arteri, ia akan menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Gambar dibawah menunjukkankan keadaan salur arteri kita apabila kolesterol telah menempel di dalah salur darah kita.

turunkan kolesterol dengan mudah

Keadaan ini akan menyebabkan semakin susuh darah untuk bergerak ke organ-organ yang lain. Dalam masa yang sama kandungan oksigen yang sampai pada organ tersebut akan berkurangan.

Keadaan inilah yang menyebabkan mereka yang mengandungi kolesterol yang tinggi berasa kebas-kebas dibahagian kaki atau tangan. Kadang-kadang jantung berdegup laju kerana terpaksa mengepam darah dengan lebih kuat dan laju.

Apabila plak di saluran darah utama jantung tertanggal pula, plak ini akan menyumbat salur darah yang lebih kecil. Maka jantung dan organ yang terlibat akan serta merta terputus bekalan oksigen dan gagal untuk berfungsi. Perkara sebeginilah yang akan menyebabkan kematian mengejut.

Risau betul kan, sebab kita tak boleh tahu kandungan kolesterol dalam badan kita kecuali kalau kita pergi buat pemeriksaan. Simptom-simptom yang ditunjukkan oleh mereka yang mempunyai kolesterol tinggi juga kadang-kadang tidak jelas dan lebih kurang sama dengan penyakit lain.

Jadi, sangat penting untuk kita buat pemeriksaan selalu. Dari situ kita boleh tahu tahap kolesterol kita. Dan Mia nak kongsikan cara terbaik untuk turunkan kolesterol dengan mudah ni. Sebelum tu Mia nak kongsikan dulu pengalaman salah seorang yang mengalami masalah kolesterol tinggi ini.

 

Bacaan Kolesterol Turun Dari 13 mg/dl ke 6 mg/dl dalam masa sebulan

Ini adalah apa yang berlaku kepada suami puan Noor Azmiah. Selepas membuat pemeriksaan kolesterol, doktor terkejut dengan bacaan yang sangat tinggi. Bacaan kolesterolnya adalah 13 mg/dl. Bacaan normal untuk kolesterol mestilah dibawah 5mg/dl. Bacaan setinggi ini boleh mengakibatkan komplikasi serangan jantung dan strok secara tiba-tiba.

Sebelum membuat pemeriksaan, suaminya ada mengalami sakit-sakit badan, lesu dan kalau lihat raut wajah pun tak ceria.

Jadi, mereka telah mencuba untuk mengambil vitamin untuk turunkan kadar kolesterol tersebut. Beliau hanya konsisten mengambil vitamin Omega Guard, Lecithin, Garlic Complex dan Alfalfa selama sebulan.

Akhirnya, selepas sebulan, beliau membuat pemeriksaan sekali lagi. Lagi sekali doktor terkejut sebab kadar kolesterolnya dah menurun ke 6 mg/dl hanya dalam masa sebulan.

Jadi,melalui testimoni ini, memang tidak mustahil dengan pengambilan vitamin secara konsisten mampu untuk menurunkan kadar kolesterol sehingga ke paras normal.

 

Apa yang Shaklee boleh bantu untuk menurunkan kolesterol?

Dalam produk Shaklee, terdapat cadangan set untuk menurunkan dan mengawal kolesterol dalam badan. Antaranya yang wajib diambil untuk menurunkan dan mengawal kadar kolesterol dalam badan adalah Omega Guard, Garlic Complex dan Phytocol-ST. Boleh juga ditambahkan vitamin lecithin dan Alfalfa complex.

Setiap satunya memainkan peranan yang penting dan berbeza.

Omega Guard

  • pengambilan asid lemak omega 3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.
  • merendahkan kolesterol dan menghindar pembekuan darah di dalam badan.

 

Garlic complex

  • membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan paras kolesterol.
  • menggalakkan kesihatan kardiovaskular.
  • menurunkan kolesterol LDL ,trigliserida dan kelikatan darah.
  • meningkatkan HDL,menghalang stok dan penyakit koronari.

 

Phytocol-ST

  • Ianya dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
  • Disamping itu ianya menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia.
  • Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
  • Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).

 

Dapatkan Vitamin Turunkan Kolesterol Dengan Mudah Sekarang

Sekiranya anda atau orang yang tersayang anda mengalami masalah kolesterol tinggi ini, dan berminat untuk dapatkan set vitamin ini, anda boleh membuat pembelian secara online dengan hanya menekan ikon bergambar dibawah ini.

Order Vitamin Turunkan Kolesterol Sekarang!!!

Harga ketiga-tiga vitamin tersebut hanyalah RM390. Akan tetapi anda boleh memilih vitamin yang sesuai dengan bajet anda. Pembayaran boleh dibuat menggunakan kad debit atau kredit. Produk akan dihantar secara terus ke rumah anda.

Akan tetapi, sekiranya anda nak tahu lebih lanjut tentang vitamin ini, atau ingin dapatkan vitamin ini pada harga yang lebih rendah, boleh whatsapp Mia sekarang. Mia akan membantu anda untuk mendapatkan produk ini. Boleh terus tekan icon bergambar dibawah untuk whatsapp Mia.

Yang pastinya vitamin ini SELAMAT, SEMULAJADI & TERBUKTI BERKESAN.

Sekiranya anda mempunyai masalah kolesterol tinggi, eloklah membuat pemeriksaan dengan doktor terlebih dahulu dan boleh berikhtiar dengan suplemen shaklee seperti yang Mia dah cerita di awal tadi.

Untuk pertanyaan lanjut mengenai masalah ini dan ingin tahu lebih lanjut tentang suplemen shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi Mia k.

Kita perlu ingat bahawa saiz badan kita tidak mempengaruhi kandungan kolesterol badan badan. Kadang-kadang ada kita dengar orang yang kurus mempunyai kolesterol yang tinggi dan sebaliknya.

Jadi, saiz badan bukanlah pengukur kepada kandungan kolesterol dalam badan. Kena buat pemeriksaan kolesterol kalau nak tahu kandungan sebenar. Dan berikhitiar dengan vitamin ini untuk meningkatkan taraf kesihatan kita.

Walaupun mati tidak mengenal usia dan tempat, akan tetapi kita bertanggungjawab terhadap kesihatan badan kita.

——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif
☑️ Konsultasi percuma berterusan
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

FB : Salmiah Md Zain
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia

PENAFIAN | Kenyataan dihalaman ini tidak dinilai oleh badan FDA (Food And Drug Adminstration)
Ia tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit

———————————————————————————

0 thoughts on “Cara Turunkan Kolesterol dengan Mudah Supaya Tidak Mengalami Komplikasi yang Kronik

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge