Wednesday, November 01, 2017
Baru-baru ni ada seseorang mesej Mia, beliau mengalami masalah hypertiroid. Terkejut juga Mia, sebab beliau masih muda. Apa yang menyebabkan masalah hypertiroid ni? Bagaimana cara nak merawatnya. Ok, kita bincangkan sekarang yea. 

Penyakit tiroid ini terbahagi kepada dua. Iaitu hypertiroid dan hipotiroid. Tapi hari ni Mia cuma nak bincangkan tentang hypertiroid sahaja. Penyakit tiroid ni kadang-kadang boleh datang secara senyap kerana kita tidak merasa tanda-tanda yang menunjukkan kita mengalami masalah hypertiroid ini, tetapi ada juga yang mengalami tanda-tanda hypertiroid ini dengan sangat jelas. 


Ketahui Tanda-tanda Hypertiroid Dan Cara Merawatnya


Bahaya Penyakit Hypertiroid

Penyakit hypertiroid adalah berkaitan dengan kelenjar tiroid yang terdapat dibahagian leher kita. Masalah ini berlaku apabila kelenjar tiroid mengeluarkan hormon tiroid secara berlebihan. Fungsi hormon tiroid ini adalah untuk mengawal atur sistem metabolisme semua sel dalam badan kita termasuklah sistem pernafasan, sistem jantung, sistem pencernaan, sistem reprokduktif, dan sistem kawalan suhu badan.

Apabila hormon tiroid dikeluarkan secara berlebihan, sistem-sistem yang terlibat ini akan dirangsang secara berlebihan. Contohnya seperti sistem jantung. Apabila ia dirangsang secara berlebihan, jantung akan mengepam darah semakin laju dan menyebabkan kita rasa berdebar, nadi menjadi semakin laju dan boleh jadi tekanan darah akan meningkat. 

Kita juga menjadi selalu lapar dan kuat makan, tetapi berat badan kita tidak menaik akan tetapi boleh menurun kerana hormon tiroid tadi merangsang sistem pencernaan kita supaya menghadam makanan dengan laju. Sistem saraf pusat juga akan turut terganggu dan boleh menyebabkan emosi kuta sentiasa tidak stabil, selalu risau dan tidak boleh fokus dengan sebaiknya. 

Jadi sangat penting untuk hormon ini perlu berada pada paras yang normal kerana sekiranya berlebihan, ia boleh menyebabkan metabolisme badan kita menjadi semakin laju. Ramai yang mengambil sikap sambil lewa keatas penyakit ini dan tidak menyedari bahawa penyakit ini boleh membawa kepada kematian. 

Tanda-tanda Hypertiroid

Ini adalah antara tanda-tanda mereka yang berkemungkinan mengalami masalah hypertiroid. Akan tetapi tidak semua yang mengalami hypertiroid akan mengalami kesemua tanda-tanda sebegini. Ada juga yang tidak menunjukkan sebarang tanda atau hanya menunjukkan sesetengah tanda-tanda sahaja. 

Antara tanda-tandanya adalah:

  1. Cepat letih / tidak bermaya / tiada tenaga
  2. Badan selalu sakit sakit / sakit sendi
  3. Sakit kepala / pening yang kerap
  4. Susah nak tidur malam
  5. Selalu rasa panas badan, macam demam tapi tak demam.
  6. Demam on off yang kerap tanpa simptom lain ( tiada batuk, selsema, sakit tekak)
  7. Perut selalu meragam / kembung
  8. Kerap / mudah cirit
  9. Period yang heavy / panjang tempoh
  10. Emosi tidak terkawal, mudah terasa hati / marah
  11. Mudah rasa risau tak tentu pasal / anxiety
  12. Kuat berpeluh dari biasa
  13. Tangan selalu menggeletar / shaking
  14. Rambut gugur
  15. Asyik lapar / kuat makan
  16. Berat badan statik atau turun walaupun kuat makan (kerana lapar selalu)
Kalau kita perasan, kesemua tanda-tanda ini kadang-kadang kita selalu abaikan sebab terlalu biasa terjadi pada kita, sehinggalah sampai satu masa masalah hypertiroid ni dah berada pada tahap yang kritikal. Jadi, sekiranya anda mempunyai tanda-tanda ini, cepat-cepat lah berjumpa dengan doktor anda. Jangan ambil mudah tentang perkara ini. Kita sendiri perlu cakna dengan setiap perubahan yang berlaku pada diri kita.

Bagaimana Hypertiroid Didiagnos

Kebiasaannya doktor akan bertanya tentang tanda-tanda yang kita alami dan kemudian sekiranya masalah ini berkaitan dengan hypertiroid, doktor akan mengambil sample darah untuk mengetahui kandungan hormon tiroid. Doktor akan melihat bacaan hormon tiroid iaitu hormon Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3).

Kenapa Vitamin Sangat Penting Untuk Pesakit Tiroid

Selepas mendapat pengesahan daripada pihak doktor, anda pasti akan dibekalkan dengan ubat-ubatan yang sepatutnya diambil. Selain daripada bergantung kepada ubat-ubatan, pesakit tiroid juga sangat-sangat memerlukan vitamin tambahan kerana pesakit tiroid biasanya akan mengalami kekurangan nutrisi yang sangat banyak. 

Mia nak tegaskan bahawa pengambilan vitamin bukan bertujuan untuk mengubati penyakit tiroid kerana vitamin ini bukan lah ubat. Tetapi dengan pengambilan vitamin, ia akan dapat menampung kekurangan nutrisi kronik pengidap penyakit tiroid. 

Lebih-lebih lagi kepada pesakit hypertiroid akan kehilangan banyak nutrisi kerana metabolisme badan mereka meningkat. Sekiranya nutrisi yang hilang ini tidak diganti, ia boleh menyebabkan timbulnya masalah kesihatan lain seperti keguguran rambut yang kronik dan berterusan, hilang jisim tulang yang serius kemudian menyebabkan masalah osteoporosis, sistem imun menjadi semakin lemah dan sebagainya.

Akan tetapi, dengan pengambilan ubat secara berterusan juga adalah tidak bagus untuk organ dalam badan kita kerana sesetengah ubat memberi kesan sampingan kepada badan kita.

Bebas Ubat Tiroid Dengan Vivix!

Berikut adalah testimoni mereka yang mengalami masalah tiroid dan setelah mengambil vivix, beliau tidak perlu meneruskan pengambilan ubat-ubatan lagi. Perkembangan yang sangat positif kan!


"Ein la"

"Ein naper?"

"Ein dah tak ada tyroid lagi. 

Kata doktor tak payah makan ubat doktor lagi.."

"Selepas ambil Vivix?"

"Just makan suplemen yang In makan (Vivix)"

"Syukur, alhamdulillah"

"Alhamdulillah sangat2.. Padahal baru 14 hari makan Vivix"

hypertiroid, tiroid


Bagaimana Vivix Membantu Pesakit Hypertiroid?

Vivix adalah campuran unik daripada bahan botani gabungan empat bahan premium iaitu Anggur Muscadine, Purple Carrot, Polygonum Cuspidatum dan European Elderberry. Keempat-empat nahan ini memang kaya dengan kandungan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang mengandungi khasiat sebagai antioksida. 

Vivix bukan sahaja tinggi kandungan antioksida, malah ia juga bertindak sebagai anti-radang dan membantu pencegahan penyakit kronik seperti masalah kanser, jantung dan sebagainya. 

hypertiroid, tiroid

Dalam kes mereka yang mengalami masalah tiroid, antioksida ini membantu meningkatkan fungsi kelenjar tiroid dengan memerangkap iodin dan meningkatkan hormon TSH, iaitu hormon yang dibebaskan dari kelenjar pituitari di otak yang merangsang penghasilan hormon tiroid. Jadi hormon tiroid dapat dikeluarkan pada kadar yang normal.


hypertiroid, tiroid

Kebiasaannya pesakit hypertiroid akan diberi ubat seperti methimazole (Tapazole) atau diberikan radioaktif iodine yang biasanya akan memberi kesan sampingan yang tidak baik kepada badan kita. Selain itu, anda juga berkemungkinan terpaksa menjalani pembedahan membuang kalenjar tiroid. Kesan daripada pembedahan tersebut, hormon tiroid sudah tidak dapat dihasilkan oleh badan dan terpaksa mengambil ubat hormon untuk mengelakkan masalah hypotiroid pula. Ubat-ubatan untuk mengawal masalah degupan nadi terlalu laju, perpeluhan, kerisauan dan peningkatan tekanan darah juga akan turut diberikan untuk mengawal simptom-simptom masalah hypertiroid ini. 

Persoalannya, sampai bilakah anda akan bergantung kepada ubat-ubatan ini. Jadi kita perlu berikhtiar dengan cara pengambilan vitamin tambahan seperti vivix, supaya kita tidak sahaja bergantung hanya pada ubat-ubatan, malah inilah peluang kita untuk hidup lebih sihat. Mana tahu dengan pengambilan vitamin ini kita sudah tidak perlu menjalani pembedahan membuang kelenjar tiroid tersebut kerana kelenjar tiroid merupakan salah satu kelenjar yang sangat penting dalam badan kita. 

Cara untuk dapatkan Vivix

Sekiranya anda atau orang yang anda sayang mempunyai masalah hypertiroid ini, dan berminat untuk berikhtiar dengan vivix, anda boleh dapatkan vivix dengan membuat pembelian terus secara online untuk membeli sebotol vivix (Klik Sini). Harga sebotol Vivix adalah RM 503.50 sahaja. Pembayaran boleh dibuat dengan menggunakan Kad Debit atau Kad Kredit. Vivix akan dihantar terus kepada anda oleh pihak Shaklee.

Tetapi, Mia sangat galakkan anda yang mempunyai masalah hypertiroid ini mengambil sekurang-kurangnya 2 botol sebagai permulaan untuk tempoh sebulan. Ini bagi mempercepatkan proses perencatan sel-sel yang tidak normal serta memastikan sel-sel dalam badan kita dapat menjalankan fungsi mereka seperti sediakala supaya masalah hypertiroid ini boleh pulih dengan cepat dan tidak berulang lagi. 

Bukan itu sahaja, dengan pembelian 2 botol vivix terus, lebih banyak penjimatan yang anda akan dapat.

Kerana dengan membuat pembelian 2 botol Vivix, anda akan dapat:
1) FREE MEMBERSHIP SHAKLEE (BERNILAI RM68.90)
2) PEMBELIAN DENGAN HARGA AHLI (JIMAT 10-15% DARI HARGA ASAL)
3) FREE KOS POSTAGE (BERNILAI RM10.60)
4) CASH BACK BONUS (BERNILAI RM38)

Anda bakal jimat hampir RM200!!!



hypertyroid, tiroid

Untuk mendapatkan penjimatan dengan pembelian 2 botol vivix ini, boleh whatsapp Mia di 012-928 3726. Atau terus klik link ini www.wasap.my/60129283726. Mia akan uruskan cara pembelian.


Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai Vivix atau ingin berkongsi cerita tentang kisah hypertiroid anda, boleh juga whatsapp Mia di 012-928 3726. Mia akan berikan konsultansi secara percuma dan akan guide cara pengambilan vivix yang betul. Konsultansi berterusan akan diberikan secara eksklusif kepada pelanggan yang membuat pembelian daripada Mia sahaja!!!

Kalau nak dibandingkan, berapa sangat lah harga vivix tu kalau dibandingkan dengan harga bayaran yang perlu dibuat untuk menjalani kos rawatan hypertiroid ni kan. Kos ubat-ubatan dan pembedahan itu tentunya lebih mahal dari harga vivix ni kan. 


Dah tak perlu tangguh-tangguh lagi untuk dapatkan vivix ini, kerana banyak komplikasi negatif bila ada masalah hypertiroid ini. 

Jom berubah kepada kesihatan yang lebih baik.


-------------------------------------------------------------------------------
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp


COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran ke seluruh Malaysia
----------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...