Friday, November 03, 2017
Sekarang ni makin ramai yang mempunyai masalah hypertiroid ni. Selalunya masalah ini dihadapi oleh kaum wanita yang masih muda remaja. Sebelum ini, Mia ada tulis satu entry tentang Tanda-tanda hypertiroid

Penyakit hypertiroid ini adalah masalah yang berkaitan dengan kelenjar tiroid yang terdapat di pangkal leher kita. Ia menghasilkan dua jenis hormon iaitu tetraiodothyronine (T4) dan triiodothyronine (T3). Kedua-dua hormon ini berfungsi untuk mengal atur metabolisme badan kita.

merawat tiroid

Apabila mengalami masalah hypertiroid, hormon ini dibebaskan dengan banyak dan tidak terkawal. Jadi, ia akan mengganggu sistem metabolisme badan kita sehinggakan kita menjadi cepat berasa lapar, berat menurun, jantung berdegup kencang, nadi laju dan sebagainya. Hal ini juga boleh mengancam nyawa kita sekiranya tidak mendapatkan rawatan. 

Bagaimana Shaklee Boleh Membantu Pesakit Hypertiroid?

Pesakit yang mengalami hypertiroid akan mengalami kekurangan nutrisi yang sangat banyak dalam masa yang singkat. Jadi, pengambilan vitamin sangatlah digalakkan supaya ia dapat menampung nutrisi yang telah hilang. 

Ada juga antara mereka yang sudah tidak perlu lagi bergantung kepada ubat-ubatan yang diperlukan untuk merawat masalah tiroid ini. 

Dibawah ini, Mia kongsikan kisah benar seorang pengidap hypertiroid sejak bertahun lamanya, akhirnya sekarang sudah stabil dan tidak perlu bergantung pada ubat tiroid lagi. 

-------------------------------------------------------------------------


HYPERTHYROID SUDAH STABIL & TAK PERLU BERGANTUNG DENGAN UBAT LAGI

merawat tiroid

Saya, Norhasnida Mohamad Nayan atau lebih mesra dengan panggilan Nieda. Saya disahkan menghidap penyakit tiroid atau lebih tepat lagi hyperthyroid sejak tahun 1999.

Komplikasi akibat penyakit hypertiroid

Banyak komplikasi akibat penyakit hyperthyroid ni terpaksa saya tanggung sampai sekarang. Penyakit tiroid ni biasanya berpunca daripada keturunan dan ia akan kekal dengan kita seumur hidup. Cuma tahap keseriusan tu je boleh berbeza-beza. Kadang-kadang boleh jadi teruk dan kadang-kadang pesakit tiroid ni akan sihat seperti biasa.

Bagi saya, saya alami masalah rambut yang sangat kronik dan terus botak, saya juga jadi sangat kurus akibat penurunan berat badan yang mendadak kerana ketidakstabilan hormon, muka nampak cengkung, period tak teratur dan selalu letih, bernafas sampai tercungap-cungap akibat degup jantung yang terlalu laju.

Tiada pilihan lain, terpaksa bergantung dengan ubat

Pada peringkat awal dulu, saya memang tiada pilihan dan terpaksa bergantung sepenuhnya kepada ubat untuk tiroid dan ubat untuk stabilkan degupan jantung. Bayangkan degup jantung saya melebihi 100 beat seminit dalam keadaan saya duduk saja tanpa buat apa-apa aktiviti! Kalau keadaan ni dibiarkan, saya mungkin akan mendapat kegagalan jantung sebab jantung bekerja lebih daripada yang sepatutnya.

Penyakit tiroid ni banyak menjadikan hidup saya agak huru-hara tapi apa yang saya nak kata ini adalah miracle dari Allah. Syukur sangat sebab saya pun dah tak perlu lagi bergantung hidup dengan ubat.

Pernah suatu malam tu saya ambil ubat untuk selsema dan asthma sebab saya memang kena selsema teruk dah seminggu. 3 hari lepas kena selsema, saya batuk pulak. Bila dah batuk maka bermulalah episod nak start kena asthma. So doktor bagi pulak ubat asthma. Sebelum tu kat klinik dah kena nebulizer dah. Ini kali pertama saya kena nebublizer semula selepas lebih kurang 3 tahun saya berjaya mengelak.

Degupan jantung semakin laju

Lepas makan ubat-ubat tu, saya terus rasa menggigil. Jantung jadi laju... Allahuakhbar!. Ini lah masalah saya yang ada penyakit tiroid (hyperthyroid) ni. Walaupun penyakit tiroid (hyperthyroid) saya dah stabil tapi penyakit ini jenis yg kekal dengan kita seumur hidup tau. Sebab tu masih banyak hal berkaitan yang perlu dijaga rapi. Penyakit ini boleh berulang bila-bila masa saja dan dia datang tanpa sebarang signal pun. Jadi ada beberapa pantang-larang yang perlu dipatuhi oleh orang yang menghidap penyakit tiroid macam saya ni sebenarnya.

Bila jantung jadi laju, badan gigil saya pun mulalah penat. So saya tidur awal malam tu. Pukul 5.00 pagi dah terbangun. Langsung tak boleh tidur sebab masih menggigil dan jantung masih laju. Tak selesa sungguh.

Saya terus ambil megadose Vivix & NutriFeron. Lebih kurang 30 minit lepas saya dah boleh rasa degup jantung saya semakin sekata & reda dan slow semula.

Sistem imun sangat rendah, mudah demam & selsema

Orang yang hyperthyroid macam saya ni, sistem imun kami sangatlah tipis dan rapuh. Masa saya mula-mula kena hyperthyroid ni dulu, sakit, demam, selsema tu memang jadi rutin lah. 2 atau 3 bulan sekali mesti kena. Itu belum termasuk dengan alahan yang macam-macam tu. Alahan dengan seafood, dengan cahaya matahari lah. Saya dulu tak boleh kena cahaya matahari lebih-lebih tau. Kalau kena, confirmed lepas tu mata saya akan jadi merah yg teruk dan bengkak sampaikan saya terpaksa dapatkan rawatan khas daripada pakar mata masa tu. Kalau makan seafood pulak habis gatal sana sini. Bibir pun jadi bengkak.

Kalau kena gigit dengan serangga sikit pun saya boleh jadi bengkak-bengkak yang teruk sampai berminggu-minggu menanggung. Saya jadi super sensitive. Tapi semuanya berubah sekelip mata bila saya disahkan menghidap hyperthyroid. Sistem pertahanan badan saya roboh. Askar-askar yg menjaga benteng semuanya tewas.

Penyelesaian kepada masalah hypertiroid

Lama-lama bila saya kenal Shaklee, saya start amalkan pengambilan suplemen. Antaranya Vitamin C, B-Complex, Ostematrix, ESP & Vivix. ini antara yang paling konsisten saya ambil.

Selain daripada semua tu saya jugak ambil NutriFeron. NutriFeron ini lah yang bantu bangunkan benteng pertahanan badan saya danbantu kukuhkan balik sistem imun saya.

Dah bebas ubat, lebih sihat

Saya bersyukur sangat sebab kenal Shaklee. Kalau tidak mungkin sampai ke hari ni saya bergantung hidup dengan ubat. Ubat bukanlah tak bagus, tapi kalau saya ada pilihan yang lebih semulajadi, berkesan pula tu, kenapa tidak kan?

Saya juga pernah terpaksa jalani 4 kali pembedahan untuk buang breast lump. Setiap 2 tahun lump tu akan berulang dan setiap kali tu lah saya terpaksa lalui pembedahan untuk buang dan ultrasound yang saya buat pada tahun 2014 menunjukkan masih banyak lagi ketulan yang berpotensi untuk menjadi lump tapi Alhamdulillah semuanya hilang.

Sekarang saya dah lebih sihat, bacaan TSH, T3 & T4 saya juga dah lama stabil, asthma pun dah jarang sangat menyerang, tiada lagi alahan kecuali pada habuk, kepala yang dulunya botak pun dah dipenuhi dengan rambut semula dan berat badan pun dah ideal. Tak lagi kurus kering macam dulu dan saya juga dah tak perlu keluar masuk bilik bedah untuk buang breast lump lagi.


Alhamdulillah. Setiap penyakit ada ubatnya. Yang penting berusaha untuk menyembuhkannya.


-------------------------------------------------------------------------

Sumber

Bagaimana Vitamin Membantu Meningkat Kesihatan Pesakit Hypertiroid?

Ramai yang berasa sangsi dengan keupayaan vitamin dalam usaha melawan penyakit. Sebenarnya pesakit hypertiroid sangat-sangat memerlukan vitamin. Ini kerana apabila metabolisme badan mereka meningkat, mereka kehilangan banyak nutrisi dalam badan. Melalui pemakanan yang kita ambil sekarang belum tentu lagi dapat mengisi lompong-lompong nutrisi yang diperlukan oleh badan.

Contohnya, apabila kandungan hormon tiroid dalam badan kita semakin meningkat, akan mengakibatkan kalsium sukar untuk masuk ke dalam tulang kita. Lama-kelamaan tulang kita kehilangan banyak kalsium dan boleh menyebabkan osteoporosis atau tulang reput. 

Jadi, pengambilan vitamin tambahan adalah sangat penting kepada pesakit hypertiroid untuk meningkatkan kesihatan badan mereka tanpa mengabaikan ubatan dan rawatan daripada pakar perubatan.  


Kebaikan Resveratrol terhadap Pesakit Hypertiroid

merawat tiroid

Berdasarkan artikel diatas, ada menyatakan bahawa resveratrol dapat mengawal fungsi tiroid dengan meningkatkan pemerangkapan iodin dan meningkatkan rembesan hormon TSH iaitu hormon yang dibebaskan dari kelenjar pituitari di otak yang merangsang penghasilan hormon tiroid. Jadi hormon tiroid dapat dikeluarkan pada kadar yang normal.

Kebiasaaanya resveratrol banyak terdapat dalam arak merah. Akan tetapi disebabkan ianya adalah minuman beralkohol, jadi sangat tidak digalakkan untuk kita mengambil resveratrol yang terdapat dalam arak tersebut. 

Berita gembira buat pesakit tiroid ini adalah kerana kita boleh dapat resveratrol dengan mudah dengan mengambil minuman botani yang diberi nama sebagai Vivix. Vivix adalah suplemen terbaik untuk pesakit tiroid kerana mempunyai 10x ganda resveratrol. Kandungan resveratrol yang tinggi di dalam vivix ini boleh membantu pesakit tiroid sepertimana yang disebut di dalam jurnal di atas.

merawat tiroid

Selain itu, vivix juga adalah vitamin semulajadi yang terdiri daripada buah-buahan liar yang sukar untuk didapati dan mempunyai khasiat yang sangat tinggi. Antaranya ialah anggur muscadine. Ini menjadikan vivix sebagai satu supplemen yang selamat untuk diambil. Vivix juga dapat memberikan tenaga kepada pengamalnya.

Cara untuk dapatkan Vivix

Sekiranya anda berminat berikhtiar dengan mengambil vivix, anda boleh membuat pembelian terus secara online (Klik Sini). Harga sebotol Vivix adalah RM 503.50 sahaja. Pembayaran boleh dibuat dengan menggunakan Kad Debit atau Kad Kredit. Vivix akan dihantar terus kepada anda oleh pihak Shaklee. 

Harga dan kesannya memang berbaloi sangat kalau dibandingkan dengan harga rawatan atau pembedahan yang perlu dijalankan. Dengan mengambil vivix, ia boleh memberi kesan positif kepada anda untuk sepanjang hidup.

Akan tetapi, sekiranya anda bijak dan nak jimat, anda boleh membuat pembelian twin pack vivix kerana dengan pembelian 2 botol vivix, anda akan dapat menikmati penjimatan sehingga 20%. Kerana dengan pembelian 2 botol Vivix, anda terus layak dapat harga ahli, penghantaran percuma, dan berpeluang menikmati bonus wang tunai pada bulan berikutnya. Berganda-ganda penjimatan tu kan. 


Boleh whatsapp Mia seperti maklumat tertera dibawah atau terus klik pada link ini www.whatsapp.my/60129283726. Jadual pemakanan Vivix untuk mereka yang mempunyai masalah hypertiroid dan konsultansi berterusan akan diberikan secara eksklusif kepada pelanggan yang membuat pembelian daripada kami sahaja!!!

-------------------------------------------------------------------------------
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran ke seluruh Malaysia

---------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...