Wednesday, April 26, 2017
Dengan keadaan cuaca sekarang ni, senang je kulit kita terbakar dek panahan matahari kan. Kita nampak cuaca macam redup je, tapi bila berdiri di kawasan yang lapang, boleh terasa bahang matahari tu. Walaupun sekejap je berjemur, muka dah kemerah-merahan.

Keadaan kulit yang selalu terdedah dengan cahaya matahari ni bukan sahaja boleh menyebabkan kulit muka kita kena sunburn, malah senang terdedah dengan masalah jeragat, pigmentasi, masalah kulit kusam, dan kulit nampak lebih tua. 

cara hilangkan sunburn dengan cepat

Masalah sunburn ni selalu berlaku pada mereka yang berkerja di kawasan terbuka. Selain tu kalau pergi bercuti ke, memang senang muka nak kena sunburn. Tambah-tambah kalau pergi bercuti di tepi pantai. Memang best pergi bercuti, tapi bila dah balik dari bercuti, barulah nampak kesan sunburn nya. hihi...

Tapi, nak cerita pengalaman Mia pergi langkawi hujung tahun lepas. Waktu tu memang cuaca cerah je dan panas juga. Bila dah balik rumah, bila bandingkan dengan mereka yang lain yang ikut sama, memang muka Mia tak de pun kena sunburn. Haa, magic tak? Nak tahu apa rahsianya? Kena baca sampai habis k. Hihi...

Sebelum tu, kita kena tahu dulu apa itu sunburn dan suntan tu. 

Mia pasti semua pernah dengar tentang sunburn kan. Tapi tak semua tahu tentang suntan. Betul tak?

Apa itu Suntan?

Suntan adalah keadaan yang berlaku apabila melanin yang  terhasil akibat penembusan cahaya UV ke dalam lapisan kulit menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Semakin banyak cahaya UV yang terkena di lapisan kulit, makin banyak melanin dihasilkan. Akhirnya kulit kelihatan lebih gelap daripada bahagian yang tidak terkena cahaya matahari.

Paling senang nak lihat keadaan suntan ni adalah dibahagian lengan kita. Kita boleh lihat perbezaan kulit yang cerah dan gelap di lengan kita akibat daripada terdedah dengan cahaya matahari. Kawasan kulit yang tertutup dengan kain baju kelihatan lebih cerah berbanding kawasan yang terdeadh dengan cahaya matahari. Itulah yang dinamakan sebagai suntan. 

Suntan adalah petanda bahawa kulit kita menjadi tidak sihat kerana berlakunya tindakbalas kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit kita. 

Apa itu Sunburn?


Sunburn ialah proses apabila kulit menjadi terbakar kerana tidak tahan dengan cahaya matahari yang mengenainya. Kesan sunburn ini selalunya tidak dapat dilihat secara serta merta. Kadangkala ia mengambil masa sehingga 24 jam untuk melihat kerosakan sebenar yang berlaku.

Terdapat 3 jenis sunburn, iaitu:

  1. Sunburn tahap pertama atau ringan – kulit kemerah-merahan,disertai dengan rasa sakit
  2. Sunburn tahap kedua – Terdapat gelembung yang berisi cairan, disertai rasa sakit
  3. Sunburn tahap ketiga atau berat – Rasa sakit yang kuat pada muka. Perlu perhatian doktor
Sekiranya anda mempunyai masalah sunburn yang berat atau kronik, cepat-cepat untuk berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan. Akan tetapi anda boleh mencuba alternatif lain untuk menghilangkan kesan sunburn dengan cara yang cepat dengan menggunakan suplemen dan skin care yang selamat. 

Ini kerana dengan suplemen, ia dapat membantu merawat sel kulit kita dari dalam. Penggunaan set skincare dari luar sahaja tidak mencukupi kerana ia hanya akan merawat dari luar. Apabila kulit muka kita kena sunburn, kebarangkalian untuk sel kulit kita rosak sangatlah tinggi. 


Cara nak hilangkan sunburn dengan cepat menggunakan produk Shaklee

Untuk mempercepatkan proses menghilangkan kesan sunburn ini, kita perlu merawat dari dalam dan luar. Antara produk yang sesuai untuk mempercepatkan proses menghilangkan kesan sunburn ini adalah:

cara cepat hilangkan sunburn
ESP dan Vitamin C membantu menghilangkan kesan sunburn

1. Vitamin C Sustained Release
Vitamin C mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi untuk melawan radikal bebas yang disebabkan oleh sinaran UV. Selain itu Vitamin C ini juga meningkatkan penghasilan kolagen dalam kulit dan berfungsi untuk mencerahkan kulit

Apa yang specialnya Vitamin C ni berbanding vitamin C lain adalah sifatnya yang 'sustained release'. Maksudnya vitamin C akan sentiasa ada dalam badan kita. Setiap satu jam, sebanyak 100mg Vitamin C akan dilepaskan ke dalam badan kita untuk setiap satu biji vitamin C. Ini kerana badan kita hanya mampu menyerap 100-200 mg Vitamin C sahaja dalam satu masa.

Jadi, kalau kita ambil ambil Vitamin C yang tidak mempunyai sistem seperti ini, kesemua Vitamin c tersebut dilepaskan dalam masa yang sama. Vitamin C yang tidak diserap badan itu hanya dibuang melalui air kecil kita sahaja. Kan dah membazir tu namanya. 

2. Energizing Soy Protein (ESP)
ESP mengandungi protein yang sangat diperlukan oleh sel-sel kulit kita. Ia adalah makanan kepada sel kulit kita. Apabila sel kulit kita sihat, makin mudah untuk sel kulit kita berganti. 

cara cepat hilangkan sunburn
Gentle Deep Foaming Cleanser


3. Gentle Deep Forming Cleanser
Untuk merawat masalah sunburn dari luar, boleh guna Gentle Deep Forming Cleanser sekurang-kurangnya dua kali sehari. Fungsinya adalah untuk mencerahkan kulit. Kandungan Strawberi Begonia dalam pencuci muka ini juga  membantu menyeragamkan warna kulit.

cara cepat hilangkan sunburn
Overninght Renewal Whitening Cream
4. Overnight Renewal Whitening Cream
Waktu malam adalah waktu untuk merehatkan kulit muka kita kerana pada waktu ini kulit kita akan memperbaharui sel-sel kulit kita. Jadi, untuk mendapatkan hasil yang lagi cepat, kena la amalkan pemakaian krim malam ini. Ia bertindak sepanjang malam untuk memperbaharui dan mengembalikan keremajaan kulit. 

Kadungan Linden membekalkan khasiat dan melembabkan lapisan kulit paling dalam. Selain itu kandungan Scullcap didalam krim ini juga membantu mencerahkan kulit dan melegakan keradangan kulit. Kandungan Vitamin C aktif dapat mengurangkan jeragat dan cela serta melawan radikal bebas akibat sinar UV. 

Pengalaman Mereka Yang Berjaya

Kita tengok dulu pengalaman mereka yang telah berjaya bebas dari masalah sunburn ini.

Testimoni #1: 
Sunburn teruk hilang dalam seminggu dengan mengamalkan ESP dan Vitamin C secara konsisten 
cara cepat hilangkan sunburn
Testimoni #1


Testimoni #2: Seminggu sunburn hilang, muka mengelupas kembali pulih. 
Kebiasaannya kesan sunburn ni ambil masa berbulan-bulan untuk kembali normal kerana tidak pakai apa-apa, tetapi selepas menggunakan pencuci muka ini, kesan sunburn telah hilang dalam masa seminggu sahaja.  

cara cepat hilangkan sunburn
Testimoni #2

Cara dapatkan set vitamin untuk hilangkan kesan sunburn dengan cepat

Untuk mendapatkan set vitamin dan skin care ini, boleh terus hubungi Mia, atau terus whatsapp Mia di 012-928 3726. Atau, terus je klik icon dibawah.


Jangan biarkan kesan sunburn di kulit muka kita menyebabkan keyakinan kita berkurang untuk berdepan dengan orang ramai. Bila sel kulit kita dah rosak, makin lama makin susah untuk pulihkan kesan sunburn tersebut. Jadi, bertindak awal. 

-------------------------------------------------------------------------------

Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran ke seluruh Malaysia

---------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...