Saturday, April 29, 2017
1
Baru-baru ni anak sedara Mia baru balik dari camping sekolah. Geleng kepala mak nya bila tengok muka anaknya. Habis berbelang di muka bila bukak tudung. Tu tak tengok di kawasan tangan lagi tu. Memang jelas perbezaan kawasan yang terkena matahari dengan kawasan yang tertutup dengan kain baju. 

Cara Hilangkan Sunburn Dengan Cepat Secara Semulajadi

Senang je nak dapat kesan sunburn ni. Berjemur sehari dua bawah panas matahari je dah boleh tengok kesannya. Kalau kulit muka jenis yang nipis tu lagi senang nak dapat kesan sunburn ni. Berdiri 30 minit pon dah kemerah-merahan mukanya. Tapi nak pulih semula dari kesan sunburn ni akan ambil masa berbulan-bulan lamanya. Kalau dibiarkan kesan gelap sunburn ni, dikemudian hari akan lebih susah nak cerahkan kembali kulit muka kita. 

Pendedahan yang berterusan di bawah cahaya matahari meningkatkan risiko kerosakan kulit dan penuaan kulit pramatang. Kesannya juga kulit menjadi kering, kasar dan merekah, munculnya tompokan gelap ataupun disebut sebgai pigmentasi yang menjadi punca jeragat malah boleh juga mengakibatkan kanser kulit.

Sebelum ni pun Mia dah ceritakan tentang apa itu sunburn di SINI

Jadi, sebelum kita nak rawat masalah sunburn ni secara semulajadi, pastikan segala krim sapu yang banyak bahan kimia tu hentikan dulu penggunaannya. Ini supaya kulit muka kita berehat dulu. 

Dibawah ni Mia ada senaraikan cara yang boleh dipraktikkan untuk menghilangkan kesan sunburn dengan cepat dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi. Jadi, boleh la cuba mana-mana yang mudah didapati. 

Cara Hilangkan Sunburn Dengan Cepat Secara Semulajadi

Cara #1: Sapu lendir dauh lidah buaya
Ini cara yang paling senang kalau kat rumah tu ada pokok daun lidah buaya. Sapukan lendir daun lidah buaya ni secara kerap. Bila dah kering, sapu semula. Tapi ada sesetengah orang rasa geli dengan lendir tu. Daun lidah buaya ni akan lembapkan kulit kita dan bantu redakan keradangan akibat dari sunburn tadi. 

Cara #2: Gunakan tomato
Tomato juga boleh membantu meningkatkan kelembapan kulit yang kering akibat terkena cahaya matahari. Nak senang, belah dua tomato tu, kemudian lumurkan je di muka. Ataupun kalau rajin sikit, boleh la blend tomato tersebut, kemudian lumur pada muka. Biarkan kering dan ulang dengan kerap

Cara #3: Gunakan yougurt
Boleh jadikan yougurt sebagai masker pada kulit muka. Boleh guna yougurt yang tanpa berperisa (asli). Yougurt juga bantu untuk lembapkan kulit. 

Cara #4: Gunakan timun dan kentang
Kisar isi timun dan kentang. Kemudian lumurkan di muka dan dibiarkan kering. Ia akan meredakan rasa sakit, rasa perit dan rasa gatal pada kulit.

Cara #5: Gunakan teh hitam atau teh hijau.
Teh hitam atau teh hijau mengandungi tannin dan komponen lainnya yang dapat mengurangkan bengkak pada kulit akibat daripada cahaya matahari. 

Cara #6: Menggunakan pencuci muka Nutriwhite
Ini adalah cara yang paling senang sekali untuk hilangkan kesan sunburn dengan cepat. Tak perlu susah-susah nak tepek masker atau bahan lain yang melekit-lekit tu. Pencuci muka nutriwhite atau nama panjangnya adalah Gentle Deep Foaming Cleanser Nutriwhite ini juga boleh menghilangkan kesan sunburn. 

Ia dihasilkan daripada bahan semulajadi dan ia tidak akan membebankan kulit muka kita kerana ia tidak mengandungi bahan kimia merbahaya atau bahan terlarang. Pencuci muka ini berfungsi untuk mencerahkan kulit. Kandungan Strawberi Begonia dalam pencuci muka ini juga  membantu menyeragamkan warna kulit.

Berikut adalah pengalaman mereka yang mengalami masalah sunburn ketika melawat pameran LIMA di Langkawi baru-baru ni.  

*************************************************************************
Ada sorang ni pergi pameran LIMA 2017 di Langkawi baru-baru ni. Faham je lah pameran di ruang terbuka, campur panas pulau memang panas lain macam. Maka muka pun sunburn lah, sampai pedih-pedih.

Tahun-tahun sebelum ni memang pasrah je lah muka burn sampai sebulan baru ok sebab memang tak pakai apa-apa pun. Biar je ok sendiri katanya.

Tapi tahun ni, konsisten pakai pencuci muka Nutriwhite (ambil husband punya sebab dia sebelum ni pakai jenama C*******), dia macam kagum sangat.

Seminggu je muka back to normal, kulit mengelupas dah ok. Garis hitam bekas tudung pun tak ada dah. Puas hati sangat katanya.

*************************************************************************
Cara Hilangkan Sunburn Dengan Cepat Secara Semulajadi

Kan dah terbukti pencuci muka Nutriwhite ini mampu membantu mencerahkan kembali kulit yang terkena sunburn. Hanya dalam masa seminggu je kulit muka kembali normal dan kulit dah tak menggelupas. Ini lah yang kita nak kan. Ambil masa yang singkat sahaja, kemudian produk ini selamat digunakan dan ianya adalah semulajadi. 

Cara untuk mendapatkan Pencuci Muka Nutriwhite ini

Untuk mendapatkan pencuci muka ini, boleh hubungi Mia atau whatsapp Mia di 012-928 3726. Atau terus je klik icon di bawah ni.


Jangan biarkan kulit muka kita yang suci tu dinodai dengan kesan cahaya matahari sehinggakan kulit nampak berbelang. Ambillah langkah bijak dengan membuat pesanan untuk pencuci muka ini supaya kesan sunburn tersebut hilang dengan cepat dan selamat. Kesan sunburn dimuka hanya akan membuatkan kita kurang keyakinan untuk berdepan dengan orang ramai. Jadi, rawatlah dengan segera.  

-------------------------------------------------------------------------------

Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia

---------------------------------------------------------------------------------

1 comments:

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...