Friday, April 14, 2017
1
Assalamualaikum semua...

Kalau bercerita tentang pengalaman bersalin ni, memang 2 hari 2 malam pon tak habis kan, hihi. Memang momen yang kita sebagai ibu ni tak kan lupa pengalaman melahirkan anak. Setiap anak mesti ada jalan cerita yang berbeza cara mereka dilahirkan. 

Dan yang paling menakutkan bila kena bersalin cara pembedahan atau czer. Haa, semua ibu atau bakal ibu takut kan kalau kena czer. Sebab fikirkan yang czer tu nanti ada parut, kena cucuk bius, nanti luka lambat sembuh, susah nak bergerak lepas bersalin. Banyak kan yang kita duk fikir. 

Tapi, pada pendapat Mia, tak kisah la kena bersalin normal atau czer, tujuannya adalah untuk nak selamat kan anak yang bakal dilahirkan tu. Alhamdulillah la anak pertama dan kedua, Mia bersalin secara normal. 


tips luka czer cepat sembuh

Pengalaman Luka Czer Terbuka dan Bernanah Setelah Seminggu Berpantang

Teringat kisah waktu Mia bersalinkan anak kedua dulu, ada kawan sekampung yang baru seminggu bersalin secara czer. Selepas seminggu, kawan Mia tu terpaksa masuk ward semula sebab luka jahitan czer tu terbuka. Haa, menakutkan betul bila dengar tu. Dan yang lebih parah, luka tersebut dah bernanah sebab ada jangkitan. 

Untuk pulihkan luka cser tersebut, doktor terpaksa buka semula jahitan tersebut, cuci kawasan yang bernanah dan jahit semula dalam keadaan sedar tanpa bius. Bayangkan lah macam mana sakitnya tu. Mia yang tengah menulis ni pun dok terbayang-banyang rasa sakitnya tu. Sebab tu kena jaga elok-elok luka selepas pembedahan. Kadang-kadang luka diluar dah nampak kering, tapi luka dibahagian dalam kita tak tahu macam mana kan. 

Kalau tak dijaga dengan betul luka czer tu, memang senang untuk mendapat jangkitan. Jadi, Mia rasa terpanggil untuk kongsikan serba sedikit tips untuk sembuhkan luka czer dengan cepat supaya luka cepat kering dan tidak berlaku jangkitan dan bernanah. 

Untuk pengetahuan semua yang bersalin secara czer, luka czer mengambil masa selama 6-8 minggu untuk sembuh. Paling lama mengambil masa sehingga 6 bulan. Lagi lama masa yang diambil untuk luka czer tu sembuh, lagi tinggi risiko untuk luka tersebut mendapat jangkitan kuman kerana keadaan yang berair dan lembap membuatkan kuman lebih senang membiak.


9 Tips Luka Czer Cepat Sembuh

1. Membuat pergerakan setelah sedar selepas pembedahan
Ramai ibu-ibu yang rasa takut nak bergerak selepas sedar dari pembedahan, kerana risau jahitan terbuka dan terasa sakit. Sebenarnya membuat sebarang pergerakan ini akan mengurangkan risiko darah beku. Apabila kita membuat pergerakan, darah akan mudah untuk bergerak dan akan mempercepatkan lagi luka tersebut pulih. Boleh minta bantuan ahli keluarga ataupun juruwarat sekiranya tidak mampu untuk bangun.

2. Makan makanan yang sihat dan seimbang
Sewaktu pembedahan, banyak darah yang hilang, urat banyak terputus, tenaga berkurang. Jadi kita sangat-sangat perlukan makanan yang sihat, berzat dan seimbang. Ambil banyak sayur-sayuran hijau dan protein untuk membantu memulihkan luka pembedahan. 

3. Minum air secukupnya
Ramai yang takut nak minum air kerana risau luka akan jadi lembap, faraj berair dan rahim kembang. Salah tu. Air sangat penting kerana untuk megatasi masalah kekurangan air, kerana jika kita kekurangan air boleh menyebabkan sembelit dan menyukarkan proses pembuangan. Ini akan menyebabkan tekanan diberikan pada perut dan tempat luka menjadi bertambah sakit. Jadi, pengambilan 8 gelas air dalam sehari sangatlah digalakkan.

4. Pastikan kawasan luka kering dan bersih
Selepas mandi, pastikan kawasan luka tersebut kering. Lap dengan tisu atau kain yang lembut. Biarkan kawasan luka tersebut terdedah kepada udara supaya kawasan tersebut sentiasa kering. Sekiranya berpeluh, lap dengan kain lembut. Luka yang lembap akan meningkatkan kemungkinan untuk terkena jangkitan.

5. Elakkan penggunaan minyak atau krim sapu
Untuk 10 hari pertama, cuba elakkan dari menyapu apa-apa minyak atau krim pada kawasan luka cser. Hal ini kerana dikhuatiri akan menyebabkan kulit di kawasan luka lambat bercantum. Selepas luka bercantum elok, barulah boleh sekiranya nak sapu minyak atau krim pada bahagian luka tersebut

6. Elakkan daripada menggaru
Kawasan luka tersebut pastinya akan terasa gatal. Bertambah gatal sekiranya kita makan makanan yang boleh menyebabkan kegatalan. Pastikan kawasan luka tersebut sentiasa kering dan  elakkan daripada menggaru. Kalau nak sapu krim untuk elak kegatalan pon, sapu hanya pada bahagian tepi luka czer tersebut, bukan diatas kawasan luka.

7. Pakai bengkung
Pilih bengkung yang mudah dipakai dan lembut untuk dipakai seminggu selepas pembedahan. Pada waktu ini walaupun luka diluar dah nampak kering, tetapi luka dibahagian dalam masih perlukan masa untuk pulih. Tujuan pemakaian bengkung adalah supaya kita tidak berasa sakit sewaktu berjalan atau duduk. Tambah-tambah lagi sewaktu batuk dan bersin, lagi membuatkan kita rasa sakit dikawasan luka tersebut. Pastikan peredaran udara berlaku sewaktu memakai bengkung tersebut supaya kawasan luka sentiasa kering dan tidak berkuap. 

8. Elakkan aktiviti yang lasak
Elakkan aktiviti yang lasak minggu pertama selepas pembedahan. Aktiviti seperti menaiki tangga, membongkok, dan berjalan laju akan memberikan tekanan pada luka tersebut. Ini akan menyebabkan kawasan luka lambat sembuh. Dapatkan bantuan ahli keluarga untuk membuat aktiviti harian pada minggu pertama selepas pembedahan.

9. Pengambilan makan tambahan
Disebabkan sewaktu berpantang kita menyekat segala pemakanan kita, jadi sangat-sangat kita perlukan makanan tambahan untuk membaikpulih semula sistem badan kita. Ramai yang ingat pengambilan makanan tambahan ni hanya penting untuk diambil sewaktu hamil je, tetapi sebenarnya makanan tambahan ni lagi penting diambil selepas bersalin juga. 


Lagi banyak nutrisis dalam badan kita yang telah hilang selepas proses bersalin. Jadi sangat penting untuk mengambil makanan tambahan supaya badan kita kembali sihat dan segala lompong-lompong nutrisi yang tak cukup tu boleh kita penuhi. 


Sebelum tu kita tengok dulu Video ni, bagaimana akak ni menyelesaikan masalah luka czernya yang tak kering-kering walaupun dah 40 hari berpantang.



Makanan Tambahan Terbaik Yang Wajib Diambil Semasa Berpantang Supaya Luka Czer Cepat Sembuh

Ramai yang tertanya-tanya kan, makanan tambahan apa yang paling bagus supaya luka czer tu cepat sembuh. Ok, Mia kongsikan dulu pengalaman mereka yang bersalin secara czer dan telah mengambil makanan tambahan ini. 

Pengalaman #1: Luka czer cepat kering
"Saya pun bf & minum vivix. Sy czer n berpantang dengan vivix mmg best. Start hari ke 5 baru consume vivix, sbb lupa nak bwk pi hosp. Serously, muka tak pucat, tak letih, tak stress. Tambah pantang sendiri pulak tu, dengan jaga lagi sorang anak. Baby takde kuning, susu meriah, luka czer cepat kering, tak rasa sakit pun"
~Zati~

luka czer cepat sembuh

Pengalaman #2: Tak sakit langsung bahagian luka jahitan
"Selepas 3 hari ambil vivix, rasa sakit luka bahagian ceaser bersalin makin kurang. Dan boleh mengiring selesa untuk menyusu anak, jalan pon makin laju
Kalau dulu bahagian luka tu memang tak boleh jalan sangat sebab sakit.
Sekarang dah 30 hari rasa cergas, tak sakit langsung bahagian luka jahitan sampai terlupa yang diri bersalin ceaser"
~Azirul | Ibu Berpantang Ceaser~


luka czer cepat sembuh

Kenapa perlu ambil Vivix Untuk percepatkan luka Czer sembuh?

Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat, polygonum cuspisdatum, european elderberry dan lobak merah.

Vivix bertindak dengan memperbaiki sel yang rosak. Kulit yang dipotong perlukan sel-sel yang sihat untuk membantu proses pencantuman kulit. Jadi sel yang telah rosak akan dibaikpulih kerana dalam vivix terdapat antioksidan yang tinggi. Selain itu, vivix juga memberi tenaga kepada sel. Jadi, makin bertenaga sel tersebut, makin cepat proses pencamtuman kulit berlaku. 

Ibu yang mengambil vivix ini juga lebih cergas dan bertenaga seperti tidak berpantang. Haa, bestkan macam tu. Lagi-lagi kalau berpantang sendiri, ditambah pula kalau dah ada anak lain juga untuk dijaga.  Memang sangat perlukan vivix ni.

Vivix tiada kesan sampingan. Vivix adalah sejenis makanan tambahan yang berunsurkan semulajadi. Jadi, ia tidak akan memberikan kesan sampingan seperti mengantuk, ketagih, dan sebagainya. Vivix ini juga telah dibuat ujian saringan sebanyak 350 kali untuk menyaring bahan pencemaran kimia sebelum diluluskan untuk digunakan.

Vivix tidak merosakkan buah pinggang. Makanan tambahan vivix ini terhasil dari tumbuhan semulajadi dan ia tidak akan merosakkan buah pinggang sekiranya diambil mengikut kesesuaian badan kita. Sebaliknya vivix mampu membantu mana-mana organ yang rosak dan menjadikan pesakit lebih sihat bertenaga

Tidak perlu bergantung kepada Vivix sepanjang masa. Kebanyakkan mereka yang mengambil vivix, mereka tidak perlu bergantung untuk mengambil vivix sepanjang masa. Akan tetapi, rata-rata pengguna vivix ini terlalu suka dengan vivix ni sehinggakan mereka selalu repeat order vivix ni.

Jadi, kepada ibu-ibu yang masih tercari-cari makanan tambahan untuk keperluan berpantang nanti tak kiralah yang bersalin secara czer ataupun secara normal, boleh la dapatkan vivix ni sebelum bersalin untuk membuat persediaan

Cara untuk dapatkan Vivix

Untuk dapatkan Vivix, boleh hubungi Mia seperti maklumat yang tertera dibawah. Sebotol Vivix berharga RM 504. Tetapi sekiranya anda membuat pembelian sebanyak 2 botol, anda boleh terus membeli dengan harga ahli iaitu RM 806 sahaja. Percuma keahlian & cash bonus menanti pada bulan berikutnya. Haa, bestkan, lagi jimat bila beli 2 botol.

Semoga perjalanan hidup anda sebagai seorang ibu diredhai Allah.

Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran ke seluruh Malaysia

1 comments:

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...