Tuesday, April 11, 2017
Penyakit kencing manis ni sangat biasa kita dengar kan. Sekarang ni makin ramai orang disekeliling kita mengalami masalah kencing manis ini. Boleh dikatakan bahawa setiap 1 daripada 5 rakyat Malaysia ini mempunyai masalah kencing manis. Dan saban hari, pengidap kencing manis ini semakin bertambah bilangannya.


cara kawal kencing manis


Komplikasi Pesakit Kencing Manis

Sekiranya dibiarkan berlarutan masalah kencing manis ni, boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain. Sebanyak 7% daripada pesakit kencing manis mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami masalah penglihatan. Kalau dibiarkan berterusan, boleh menyebabkan mata menjadi buta. 

Kemungkinan untuk menjadi buta akibat kencing manis adalah 25 kali ganda lebih tinggi berbanding individu sihat. Kencing manis boleh mengakibatkan kebutaan dengan merosakkan salur darah dalam retina (saraf di belakang mata). Pandangan akan terganggu jika pembuluh darah pada retina tersumbat atau berlaku kebocoran yang menyebabkan pendarahan dan pembengkakan pada retina.

Selain itu, masalah kencing manis ini juga boleh menyebakan seseorang mempunyai risiko tinggi untuk mengalami masalah sakit jantung secara tiba-tiba dan luka yang tak sembuh-sembuh sehinggakan terpaksa dipotong anggota badan yang terlibat. Bukan itu sahaja, pesakit kencing manis ini juga mempunyai risiko tinggi untuk mengalami masalah buah pinggang rosak lantas menyebabkan susah nak kencing dan terpaksa membuat proses dialisis dengan kerap. 

Minggu lepas, pak cik Mia baru sahaja meninggal dunia kerana mempunyai masalah kencing manis sehinggakan sudah sampai tahap perlu buat dialisis. Dia koma dan keesokkan harinya meninggal dunia. Dia gagal untuk membuat proses dialisis tu kerana terlalu penat. Memang lepas buat dialisis, mereka akan rasa sangat penat. Bayangkan mereka terpaksa buat dialisis sebanyak 3 kali dalam seminggu. Ambil masa berjam-jam juga untuk selesaikan proses dialisis tu. Selepas dialisis, memang mereka akan baring je sebab terlalu penat. 

Sebelum nak buat dialisis, perlu buat tapak untuk buat proses dialisis yang memerlukan kos yang tinggi. Cuba bayangkan duit yang habis, kepenatan mereka, kesakitan yang mereka tanggung, masa mereka. Sebab tu kalau boleh jangan biarkan anda atau orang yang anda sayang yang mengalami masalah kencing manis ini berlarutan sehinggakan boleh merosakkan organ-organ yang lain.


Bergantung pada ubat seumur hidup?

Bila ke klinik atau ke hospital, semestinya ubat yang akan diberi kepada pesakit kencing manis ni kan. Kadang-kadang 3-4 jenis ubat yang perlu diambil oleh mereka setiap hari dan perlu diambil berterusan sampai bila-bila.

Sebenarnya ubat kencing manis ini diberikan sebagai salah satu ikhtiar untuk mengawal kandungan gula dalam darah. Ia akan menarik gula untuk masuk ke dalam sel supaya ia dapat ditukarkan kepada tenaga dan secara tak langsung akan merendahkan kadar gula.

Selain itu, ada juga pesakit kencing manis yang terpaksa mengambil suntikan insulin setiap hari. 

Mampu ke kita nak bergantung pada ubat dan insulin semata-mata sehingga ke hujung nyawa (eh, macam tajuk drama plak, hihi)

Jadi, macam mana nak kawal bacaan gula pesakit kencing manis ni dengan tidak menggunakan ubat?


4 Cara kawal bacaan gula pesakit kencing manis supaya tidak merosakkan mata

Ramai yang tidak percaya bahawa masalah kencing manis ini tidak boleh diatasi. Mereka sangkakan bahawa mereka terpaksa mengambil ubat-ubatan sepanjang umur mereka. Sebenarnya ada kajian yang membuktikan bahawa kadar gula dalam darah pesakit kencing manis ini masih boleh dikawal. 

Mia nak kongsikan 4 cara ini supaya pesakit kencing manis boleh menjalani hidup mereka seperti sediakala. Biar sahaja doktor yang tentukan berapa lama lagi anda perlu mengambil ubat setelah mengikuti 4 cara ini.

1. Kawal pengambilan makanan harian
cara kawal kencing manis

Memang sangat penting untuk mengawal pengambilan makanan harian kita. Ramai yang salah anggap bahawa mereka hanya perlu kawal pengambilan gula sahaja. Salah sama sekali. Kencing manis sebenarnya berpunca daripada masalah pemprosesan atau metabolisma gula kurung efektif dalam badan. 

Apabila gula atau glukosa tidak dapat ditukarkan kepada tenaga, ini yang akan menyebabkan kandungan gula dalam darah menjadi tinggi. Kencing manis adalah disebabkan pengambilan kalori yang berlebihan ditambah pula dengan kurang aktiviti senaman seharian. 

Jadi kurangkan makanan yang tinggi kalori seperti karbohidrat. Banyakkan makanan yang berserat kerana serat mampu untuk memperlahankan proses makanan bertukar menjadi gula. Serat yang tidak larut di dalam badan juga mampu untuk membawa keluar gula yang tidak terpakai dalam darah melalui najis.

2. Kawal berat badan
cara kawal kencing manis

Jika seseorang mengambil atau memakan lebihan kalori dari yang sepatutnya, maka lebihan kalori ini akan bertukar menjadi lemak yang berkumpul dibahagian hadapan abdomen (sekelilingnya) yang kita namakan Central Obesity. 

Lemak lebihan inilah akhirnya menyebabkan insulin iaitu hormon utama memproses gula didalam darah menjadi kurang efektif, lalu terjadi keadaan dimana paras gula menjadi terlalu tinggi. Jadi, kawal berat badan kita supaya kembali kepada BMI yang normal.

3. Jadikan senaman sebagai rutin harian


cara kawal kencing manis

Senaman juga penting tetapi ianya perlu dimulakan secara beransur-ansur dan dengan nasihat doktor. Senaman berfungsi untuk membantu menggunakan kalori yang berlebihan, membantu mengurangkan berat badan dan dapat juga menambahkan kesihatan jantung dan paru-paru (cardiorespiratory) kita. 

Apabila pesakit kencing manis ini lebih aktif bergerak semasa bersenam, sel dalam badan menjadi sensitif terhadap insulin supaya gula yang ada dalam badan dapat ditukarkan kepada tenaga. 

4. Mengambil suplemen yang tinggi antioksidan untuk mengawal gula dalam darah

Selain mengambil ubat, pesakit kencing manis juga digalakkan untuk mengambil suplemen yang tinggi dengan antioksidan. Tapi jangan tersalah pilih suplemen pula, sebab kebanyakkan suplemen yang dijual dipasaran telah ditambah dengan gula atau pemanis tiruan untuk sedapkan rasa suplemen tersebut. Akhirnya kandungan gula jadi lebih tinggi dalam badan. 

Tetapi, dengan mengamalkan Set Kencing Manis Shaklee ini, telah ramai pesakit kencing manis berjaya mengawal gula dalam darah mereka. Didalam set ini mengandungi 2 botol Vivix. 
cara kawal kencing manis

Vivix adalah suplemen semulajadi yang mengandungi tinggi antioksidan iaitu resveratrol. Kajian saintifik menunjukkan resveratrol bertindak untuk mengawal bacaan gula dalam darah.

Bagi membantu pesakit kencing manis, resveratrol dapat meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin. Kita semua tahu rintangan kepada insulin adalah satu faktor penyumbang kepada penyakit kencing manis. Jika dapat meningkatkan sensitiviti terhadap insulin, maka kandungan gula dalam darah dapat dikawal. Justeru dalam hal ini resveratrol dapat membantu mengurangkan amaun insulin diperlukan seterusnya mengawal kadar gula dalam darah.


Perkongsian pesakit kencing manis yang mengamalkan Vivix

cara kawal kencing manis, tetsimoni vivix kencing manis
 Testimoni #1: Bacaan gula dalam darah ayah tinggi, badan mudah letih
"Ayah saya try amalkan Vivix, kencing manis dia turun kak"
"Dia cakap macam rasa lebih bertenaga"


cara kawal kencing manis
 Testimoni #2: Lega paras gula turun!
"Akak ada kencing manis.. Akak try makan vivix abang akak, sebab dia tak nak makan kan, dari 14.5 boleh turun 7.5 after minum tak henti for 1 month (1 teaspoon every morning).. Ubat klinik makan juga.. Tapi akak skip makan ubat malam. Sekarang Vivix tu dah tinggal sikit... Tu yang nak buat stok baru.."
  
cara kawal kencing manis
 Testimoni #3: Kisah benar, Sembuh kencing manis
"Hj Alias Ahmad (Pak Ngah) 64 thn pesara Tabung Haji mengidap kencing manis pada 1996. Gula mencecah 12, badan makin lesu dan kurus.
Tengok wajah beliau yg kemerahan dan ceria. Bacaan kencing manis skrg antara 4-5"

cara kawal kencing manis, testimoni vivix
 Testimoni #4: Bacaan gula makin stabil, luka makin sembuh
"Alhamdulillah, Makin sembuh. Luka tu nak tutup sikit demi sikit. Doc kata kena stabilkan kencing manis dulu
Kencing manis mak pown dan terkawal
Takde macam roller coaster dahh bacaan gula tu"
cara kawal kencing manis
Testimoni #5: Sekarang tak ambil ubat dah
"Sekarang Pakcik takde ambil ubat hospital, hanya supplemen je. Tapi selalu Acik akan cek bacaan gula dan tekanan darah Pakcik.
Alhamdulillah Allah permudahkan untuk kami. 
Tiga empat jenis juga vitamin kami ambil. Kami amalkan minum oats setiap pagi. Selepas jam 10 pagi baruambil makanan lain dalam kuantiti sedikit atau kekadang terus makan tengahari. Doktor kata kalau boleh kekal bacaan tak perlu ubat. Sebab tu kena kawal selalu. 
Sebelum ni Pakcik beritahu Acik dia rasa pening-pening tapi lepas Acik beri vivix, alhamdulillah tak pening, inShaaAllah" 
Acik Siti, Port Dickson

Cara dapatkan Set Kencing Manis

Majoriti  yang mengambil Set Kencing Manis ini mengamalnya dengan konsisten. Set kencing manis ini terdiri daripada 2 botol Vivix.

Sebelum kita lihat orang yang kita sayang atau diri kita sendiri menjadi lebih teruk akibat masalah kencing manis ini, dah tiba masanya untuk dapatkan Vivix ini dengan kadar segera. Tak perlu tunggu-tunggu lagi.

Set ini hanya bernilai RM 1,007 sahaja. Tetapi sekiranya anda ingin mendapatkannya dengan harga yang lebih murah, boleh terus hubungi Mia di 012-928 3726 atau terus tekan je link ni. 
www.wasap.my/60129283726

Nanti Mia akan terangkan bagaimana untuk dapatkan Vivix pada harga yang lebih rendah dan kenapa dengan membuat pembelian 2 botol terus adalah lebih jimat dan sangat berbaloi.  

-----------------------------------------------------------------------------
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

ATAUPUN

Klik gambar dibawah ini untuk membuat pembelian



Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
☑️ Jadual pengambilan vitamin
☑️ Tips ekslusif 
☑️ Konsultasi percuma berterusan 
☑️ Layak dijemput ke group eksklusif di FB

COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran ke seluruh Malaysia

--------------------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...