Tuesday, March 07, 2017
Assalamualaikum semua...

Seriau tengok luka dalam gambar ni kan...


Inilah keadaan yang selalu berlaku kepada orang yang ada masalah kencing manis. Bila dah luka, susah nak sembuh. Bila dah jadi hitam-hitam macam ni kat luka tu, maksudnya sel-sel kat tempat luka tu dah mati.

Sel-sel ni benda yang kita tak nampak dengan mata kasar, sebab tu kadang-kadang kita sendiri pon tak tahu apa yang jadi dengan badan kita. Ada dua cara sel kita ni boleh mati. Salah satunya dia mati sendiri secara semulajadi. Maksudnya dah sampai ajal dia la tu kan. Yang ni dipanggil apoptosis.

Lagi satu cara tu, sel kita ni terpaksa mati. Haa, yang ni yang kita tak nak ni. Sel ni mati sebab dibunuh oleh faktor luar. Yang ni pulak dipanggil necrosis. Nak ke kalau kita sendiri terpaksa mati. Tak nak kan. Sebab tu jangan la bagi sel-sel korang tu terpaksa mati.

Sel-sel ni terpaksa mati sebab ada anasir-anasir luar yang masuk dalam badan kita contohnya radikal bebas, toksik, bahan kimia, radiasi, trauma, kecederaan dan lain-lain lagi. Ada yang kita boleh kawal dan ada yang kita tak boleh kawal. 


Antara contoh lain adalah pada pesakit jantung. Kita semua tahu kan, sel-sel kita perlukan oksigen dan glukosa untuk hidup. Tapi bila sel-sel dijantung tak cukup oksigen sebab ada blockage disaluran darah yang membawa oksigen ke jantung, jadi sel-sel dijantung tak dapat bekalan oksigen dan akan mengalami proses necrosis. Sel-sel di jantung tu terpaksa mati awal dari jangka hayatnya. 

Faktor-faktor ini jugak lah yang sebabkan kita ni lebih cepat tua. Maksudnya kat sini kita lebih cepat dapat penyakit orang-orang tua. Padahal usia muda lagi, tapi dah ada penyakit degeneratif (kencing manis, darah tinggi dll). Kalau dulu orang-orang tua je yang ada penyakit camni, tapi sekarang makin ramai orang muda yang dapat penyakit camni. Susah hati kan.

Jadi, apa yang perlu kita buat supaya sel-sel kita tu tak mati secara rela paksa dan tak nak dapat penyakit orang-orang tua ni? 


Apabila DNA sel yang rosak (dalam badan kita ada banyak jenis sel yea, antaranya adalah sel-sel dalam DNA kita), ia akan mengesan kerosakan yang berlaku dan akan cuba untuk memperbaikinya. Tetapi jika sel yang rosak tu dah tak boleh nak dibaiki, sel biasanya akan menghantar diri sendiri kepada fasa apoptosis

Apabila sel-sel mengalami kerosakan DNA, tetapi gagal untuk menjadi apoptosis, sel inilah yang akan membiak menjadi sel-sel kanser. Haa, jadi makin teruk plak kan. Sebab tu lah Mia sangat sarankan korang semua ambik Vivix. 

Sebab apa kena ambik Vivix???

Sebabnya Vivix ni mempunyai 4 mekanisme utama, iaitu:

  1. Memperbaiki sel yang rosak
  2. Melindungi sel
  3. Menjana tenaga kepada sel
  4. Meningkatkan prestasi sel
Keempat-empat mekanisme inilah yang kita sangat-sangat perlukan untuk memastikan sel-sel kita hidup sihat dan menjadikan segala organ yang ada dalam badan kita berfungsi dengan baik.

Bila sel-sel dalam badan kita sihat, proses necrosis ni tak akan berlaku, jadi, lagi tinggi risiko untuk kita terhindar dari sebarang penyakit degeneratif ni.

Jadi, amalkan lah sesudu vivix sehari supaya kita dapat hidup lebih sihat dan dapat beribadat kepada Allah dengan lebih sempurna. 

Nak tahu lebih lanjut mengenai Vivix, boleh klik di SINI.

Jom dapatkan Vivix sekarang untuk anda yang nak sihat ataupun anda yang mempunyai penyakit kronik. Whatsapp Mia sekarang yea. 


MiaZain
Shaklee Independent Distributor | Shaklee ID : 1081104 
SMS/Whatsapp012 - 928 3726
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan




0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...