Wednesday, July 01, 2015
9
Assalamualaikum...

Selepas bersalin tentunya si ibu bimbang akan bentuk tubuh badannya yang banyak berubah ketika hamil. Kalau dulu bentuk badannya kurus cantik, sekarang dah berubah jadi badan berisi. Mana taknya, sembilan bulan berat badan kita bertambah sewaktu hamil. Tapi bila dah bersalin, bentuk badan kita tak mungkin akan jadi kembali kurus sama seperti sebelum kita hamil.

rahsia cepat kurus selepas bersalin, cara nak kurus cepat, kurus cara sihat, tips cepat kurus

Yang paling ketara, selepas bersalin pasti perut akan jadi menggeleber dan kendur sebab otot kita menjadi lemah di bahagian abdomen. Jadi, bukanlah mudah untuk kita kembali ramping seperti sebelum mengandung kan. Tetapi, jangan putus asa, amalkan tips kurus berikut bagi memastikan impian kita untuk kembali kelihatan kurus dan langsing seperti dahulu menjadi kenyataan. Bila dah kurus, badan pun sihat, dan yang penting suami pun sayang lebih.

Rahsia Cepat Kurus Selepas Bersalin

Rahsia #1: Santai

Untuk kembali kurus dan tampak langsing memang memerlukan waktu. Walaupun nampak mudah, tapi ianya bukanlah sesuatu yang kita boleh dapatkan dalam waktu yang singkat. Tubuh kita telah melalui perubahan besar ketika hamil selama 9 bulan. Jadi, janganlah terlalu memaksa dan berharap untuk kembali langsing dalam tempoh yang singkat. 


Rahsia #2: Susukan anak
Ini adalah bonus buat ibu menyusu. Bukan sahaja dapat memberi anak susu yang berkhasiat, malah dalam masa yang sama boleh kurus jugak. Seorang ibu yang menyusukan bayinya dapat menghilangkan lebih banyak berat badan dengan kadar yang cepat berbanding dengan ibu yang tidak menyusukan anaknya. Ini kerana, ibu menyusu akan membakar lebih 500 kalori setiap hari.

Rahsia #3: Banyakkan pengambilan protein
Gantikan daging berlemak dengan ayam atau ikan. Ikan salmon contohnya kaya dengan sumber Omega 3 telah terbukti dapat membantu menurunkan berat badan.

Rahsia #4: Banyakkan bergerak
Pastikan kita banyak bergerak selepas habis berpantang. Contohnya, berjalan-jalan sedikit sambil mandukung anak diluar kawasan rumah. Lakukan selama lebih kurang 30 minit dan amalkan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Ini dapat membakar kalori badan kita dan membuatkan kita berpeluh.

Rahsia #5: Makan sedikit
Hindari makan terlalu banyak dan menjaga metabolisme badan dengan cara mengambil makanan dalam sajian yang kecil tetapi kerap. Contohnya 5-6 kali sajian. Jangan tunggu lapar baru kita nak makan, sebab nanti kita akan lagi cenderung untuk makan lebih banyak.

Rahsia #6: Kudapan yang sihat
Elakkan daripada mengambil kudapan atau makanan sampingan yang tinggi lemak dan rendah serat seperti kerepek, aiskrim dan makanan manis. Boleh gantikan dengan buah-buahan atau salad. Itu lebih berkhasiat.

Rahsia #7: Banyakkan serat
Pengambilan makanan yang kaya dengan serat boleh membuatkan kita kenyang dalam kadar yang lama. Makanlah makanan yang berserat larut seperti bijirin, buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Pilih roti gandum dan nasi daripada beras merah.

Rahsia #8: Banyakkan pengambilan air
Air berfungsi sama seperti minyak yang dapat melancarkan fungsi organ badan di dalam tubuh. Pastikan tubuh sentiasa dipenuhi keperluan cairan kerana ia amat penting untuk menurunkan berat badan, membantu pencernaan, dan mengurangkan nafsu makan. 

Bukanlah mudah untuk kita kembali kurus dan langsing selepas bersalin dalam masa yang singkat. Tetapi dengan mengamalkan rahsia-rahsia ini, kita boleh kembali kurus semula. 

Sebelum tu, cuba tengok video nie. Dalam video nie, Pn Salwa turun 20 kg lepas bersalin selepas melakukan sebahagian rahsia di atas nie. Sebelum nie dia kecik hati sebab orang cakap gambar kahwin dia yang digantung di rumahnya itu adalah gambar adiknya. Tapi, ada lagi satu perkara yang beliau amalkan. Jom kita tengok video ini dan ketahui apa yang beliau amalkan selagi selain rahsia-rahsia di atas nie.



Sebenarnya nak kurus nie kena ada keazaman yang tinggi dan konsisten. Kalau tak konsisten memang susah untuk turun ke berat badan yang diidamkan. Jangan sampai suami kita dah tak suka tengok kita sebab badan berisi, baru kita nak terhegeh-hegeh nak kurus. Bukan kurus yang dapat, tapi makin gemuk sebab asyik stress badan tak kurus-kurus. 

Jika anda mengalami perkara yang sama seperti Pn Salwa, ingin kurus sebab tak nak dipandang rendah dan suami sayang lebih, boleh sms/whatsapp Mia 012-9283726 untuk mendapatkan tips-tips lain dan Mia akan bimbing anda dengan cara yang berkesan untuk mencapai berat yang ideal.

-With Love-
MiaZain
012.9283.726  

9 comments:

  1. mkn ckit gak tp tgh mlm pkl 1 2 pg suami bw blk nasi kndar...hihihi...acaner nk kurus :p

    ReplyDelete
  2. Assalam mia,
    ooohooiiiii nak kurus jugakssssss
    sob3

    #BloggerUtara

    ReplyDelete
  3. Assalam. salam ukhwah ..
    menarik tips nak kurus ni .. nak kurus jugak

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, Tips yang sangat bermanfaat kepada ibu-ibu selepas bersalin. Kita harus rajin mengamalkannya. Kadang-kadang dengan 2-3 cara je pun dah boleh nampak perubahan. Yang penting kena disiplin:-)

    ReplyDelete
  5. Saya setuju kena konsisten. Tapi macammana nak bagi bersemangat dan sentiasa konsisten. boleh share?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sentiasa konsisten kene jadi makan secara sihat tu sebagai habit. Bukan mase time nak turunkan berat je. Boleh baca kat sini kalau nak tau cara nak bina habit baru

      Delete
  6. Makan penting kena jaga kalau nak kurus. Tapi bukan la smpai lapar sangat, Kalau smpai tahap terlebih lapar tu sebenarnya lg tak elok. Boleh tengok kat blog sado street kalau tak tau macam mana nak mula makan untuk kurus.

    ReplyDelete
  7. sedihnya berat saya before pregnant 55 kg. now 68 kg :(

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda di ruangan komen...